U Were Wondering...

2015-05-25
Hur gjorde du för att hitta två lägenheter så snabbt? Det är väl ganska svårt i Stockholm? Kan du inte berätta hur du gick till väga från att du bodde i Falun till att du var helt på plats i Stockholm? För visst har du en ny lägenhet nu?
Svar JA, det är superdupersvårt att hitta bostad i Stockholm! Man måste vara lite envis och ha tålamod. Det hela började med att jag satt hemma i köket i Falun och var less på vardagen, klickade in mig på Blocket och slängde iväg ett x antal mail hit och dit... 24 timmar senare har två möjliga hyresvärdar nappat och jag bokade in en dag då jag kunde komma på visning. Åkte till Stockholm över dagen en vecka senare, var på två visningar och bestämde mig (efter många om och men) att tacka ja till den ena. Därefter var det bara att signa under ett papper, packa ihop sina prylar och flytta! I princip alla tycker jag är helt bäng i bollen som fixade boende i en annan stad över en natt och flyttade dit utan jobb (sanningen är att jag hade typ 1000 kronor på kontot också... Inte så välplanerat!), men "Det löser sig" har verkligen fått en helt annan mening nu, haha.

Dock trivdes jag inte riktigt som fisken i vattnet där jag bodde, så efter ett inte så långt tag började jag kika på nya läggor. Blocket är verkligen en ren chansning, man måste vara ap-snabb på bollen om man ska få tag i något vettigt! 95% är typ rum på tio kvadratmeter i en lägenhet med fem andra ute i Kista. Men då pröjsade jag en peng för att bli medlem på Bostadsportal.se och Bostaddirekt.se och på den sistnämnda sajten fick jag väldigt snabbt napp på den här lyan! Så det är absolut värt att lägga några hundringar på seriösare bostadsidor. Precis som första gången bokade vi ett visningsdatum och jag hoppade jämfota av lycka när jag fick det där "Du är vår nya hyresgäst!"-samtalet dagen efter!

Mina vassaste tips är väl att ha ett välförberett "Det här är jag"-mail där du skriver om dig själv (säljer in dig själv), försök att boka visning så snabbt som möjligt (för att slippa att fler hinner bli intresserade, sen är det bra att mötas och se hur kemin funkar och framför allt hur boendet ser ut! Ha förberedda frågor här, t.ex. Ingår internet? Närmaste mataffär/tunnelbanestation? Tvättstuga? Se till att få en klar bild av vad som ingår i hyran och inte, vilka prylar du måste fixa själv osv) och bra att ha i åtanke är att man inte kan vara för kräsen... Chansen är väldigt liten att du hamnar i en nyrenoverad trea på Odenplan som första boende.
Kan du inte berätta lite om ditt nya jobb? Så nyfiken, är det butik också? 
Mitt nya jobb är på ett sprillans nytt Wayne's Coffee här i Stockholm! Det ligger i nybyggda Tuletornen i Sundbyberg. Ska bli superkul att få vara med från alla första start! Jag har redan gått på kanonroliga utbildningar om allt mellan kaffe och service.

Hur jag sminkar mig och storyn bakom min tatuering drar jag en annan gång, det lovar jag! Puss, M.
 

0 Kommentarer

Namn *
Kom ihåg mig!

Email *

Webbsida *

Kommentar

Trackback