All About H&M

2013-07-01
Okej, kanske inte precis allt - vissa saker är ju sekretessbelagt. Men! Ni har undrat om hur jag haffade H&M-jobbet och hur jobbet i en klädbutik fungerar, så nu ska jag försöka sammanfatta på bästa sätt.
 
Det hela började med att jag traska in på H&M och helt enkelt drog den vanliga raddan; "Hej jag heter Matilda och jag kommer från Plusgymnasiet...", bollade lite fakta och info med chefen och innan jag visste ordet av hade jag en sorts arbetsintervju mitt i butiken, haha. Därefter var det nästan som i en film när chefen säger "När kan du börja?" - "Imorgon!" - "Vi ses klockan 10.00". H&M är petiga med anställningar och praktikanter, så jag kunde knappt fatta att jag hade haffat en praktikdag i veckan på cirkus fem minuter! Sen i september har jag alltså praktiserat på H&M 10.00 - 18.00 varje fredag. Dom har ringt in mig då och då sen i vintras, och någon gång i våras var jag garanterad sommarjobb!
 
"Vad krävs?" är en fråga ni ställt några gånger... Att vara sig själv helt enkelt (klyschigt!). I "arbetsintervjun" ville min chef försäkra sig noga om att jag hade ett starkt intresse för kläder och mode, och att jag var genuint intresserad av just H&M. Det är inte speciellt svårt att övertyga någon om det om man är riktigt säker på det själv. I slutändan går det liksom ändå inte att lura någon, alla anställda och alla chefer märker om man egentligen inte vill vara där till stängning eller tycker det är skitdrygt med tretton backar nya varor (that's my favourite part, hihi). Sen måste man självklart ha en bra attityd, social kompetens och kunna samarbeta.
 
Summan av kardemumman - man måste vara säker att man vill jobba med just det här på just det här stället och visa det på alla sätt. Övertid, stressig lunch, inget sittande och krävande kunder måste man lära sig att älska och ta med en klackspark (och ett riktigt gott humör)! Och är det ett yrke man är intresserad av, så är det ju inte så svårt egentligen - sätt din passion i handling.


En vanlig dag i en klädbutik
går att sammanfatta ganska kort; packa upp, larma, galga nya varor, ta ut klädhögar från provrummen, sortera ut provade kläder i butiken, städa, vika, eventuellt rea-märka varor, möblera om så nya kläder frontas, stå i kassan och såklart hjälpa kunder! :-) Det är ingen hemlis att man blir riktigt slut i både kropp och knopp av att stå och springa runt som en yr höna i åtta timmar (och se glad ut), men ju fler såna pass man har desto mer vänjer man sig vid det. Jag tycker det är svinkul och vill lära mig mer hela tiden verkligen, hihi.

0 Kommentarer

Namn *
Kom ihåg mig!

Email *

Webbsida *

Kommentar

Trackback